Na de voorjaarsvakantie…

… klaar om weer naar school te gaan?

Zoals nu al bijna twee jaar het geval is, zal ook de start na deze schoolvakantie niet ‘gewoon’ zijn. De vrijdag voor de vakantie vierden we het afscheid van de mondkapjes in school. De maandag na de vakantie staan we stil bij het feit dat er een oorlog is in Oekraïne 🇺🇦 . ‘Gewoon’ beginnen met de schooldag, een les voelt vreemd. Zeker op een school met leerlingen met heel veel verschillende nationaliteiten. De situatie in Oekraïne 🇺🇦 heeft impact op ons allemaal.

NPO gelden, leervertragingen en de waan van de dag moeten weer even opzij om ruimte te maken voor het gesprek met elkaar over de ontstane situatie. Opvattingen over rollen en taken van leerkrachten verschillen, maar stel je voor dat de rol van het het onderwijs ook (en misschien wel vooral) de leerlingen voorbereidt zodat zij vreedzaam in de wereld kunnen samenleven met respect voor ieders verschillen. Dat begint met luisteren naar elkaar en het delen van verhalen.

Diep respect voor alle leerkrachten die maandag deze ingewikkelde opdracht oppakken. Het professionele gesprek met je klas voeren is niet eenvoudig. Veel lesmateriaal is al beschikbaar en hier vind je een alles behalve volledig overzicht. Dus… Vul vooral aan!

Via LinkedIn deelde Kees van Overveld een praktische handreiking om het gesprek op school, in de klas aan het gaan.

Op de website van ProDemos (het huis voor democratie en rechtstaat) vind je verschillende werkvormen om de situatie in Oekraïne te bespreken. Ga naar de website van ProDemos

Esther van Beekhoven van het Nederlands Jeugdinstituut geeft 6 tips hoe je, vanuit je pedagogische rol, met kinderen kan praten over de situatie in Oekraïne.


Handvatten om de situatie in de klas bespreekbaar te maken vind je ook hier in de website van Lesson-up.

De Universiteit Utrecht maakte een lesbrief om de situatie bespreekbaar te maken met veel (achtergrond) informatie. Ook is er gratis lesmateriaal te vinden.

Op een website die dagelijks arrangementen maakt van actueel nieuws is materiaal over situatie in Oekraïne nu gratis is te gebruiken goedemorgen op school.


Een handreiking voor het aangaan van een klassengesprek over de situatie in Oekraïne van de stichting school en veiligheid.

Ook Marike van de Academie Praten met kinderen schreef een blog met praktische handreikingen over hoe je op een verantwoorde manier met kinderen praat over aangrijpende zaken uit de actualiteit. De ontwikkelingen in de Oekraïne 🇺🇦 laten niemand koud. Voor kinderen kunnen deze berichten beangstigend zijn.

Voor kinderen die onveilig opgroeien kan een confrontatie met heftig nieuws het basisgevoel van angst en onveiligheid vergroten. Extra zorgvuldigheid is dan op z’n plaats. Ga naar de blog Als de actualiteit beangstigend is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: